Saturday, November 14, 2009

Kebanggaan Kampungku.

Kini kampungku mangkin tambah ceria. Saban hari berbagai-bagai perubahan sudah dilakukan. Dari kampung yang kurang dikenali, kini kampungku sudah dikenali diseluruh negara. Kejayaan demi kejayaan yang kami kecapi , namun kami tidak juga berhenti melakukan perubahan.

Sekarang ini kami sedang bertungkus lumus membuat persiapan menghadapi pertandingan Kampung Gerakan Daya Wawasan peringkat negeri Johor. Bukan saja penduduk kampung tetapi anak-anak kampung yang tinggal di luar juga turut menyumbang. Masing-masing berbangga dengan kejayaan kampung mereka iaitu kampung Sungai Nibong Semerah Batu Pahat Johor. Kampung yang dikenali kerana berbagai produk pertaniannya dan juga industri IKS dan juga berbagai produk kebudayaan.


Ramai pelancong yang datang untuk melihat sendiri kehidupan kami yang indah dan permai. Mereka melihat sendiri projek-projek kampung Sungai Nibong , yang memang aktif dan sentiasa berkembang. Pelancong-pelancong Singapura dan Jepun datang kerana ingin mengetahui lebih lanjut tentang kebudayaan kita terutama Zapin, barongan, Kuda kepang dan juga permainan tradisional.
Kami paparkan senario kampung kami dan berbagai produk yang dihasilkan.

Produk Kosmetik Cahaya Herba yang dihasilkan dari tanaman Temulawak dan Kunyit. Kelihatan dalam gambar Datuk Noraini Ahmad Ahli Parlimen Parit Sulong dan Adun Semerah Datuk Hj Ariss Samsudin semasa melancarkan produk Cahaya Herba.



Perusahaan Membuat Kerepek dan Tempe

Projek Ternakan kambing


Tanaman Nanas Madu


Projek Pembuatan Baja Bio Agro

Projek Ternakan Lembu Daging

Pengeluar Tanaman Mas Cotek

Bebagai-bagai projek ekonomi dijalankan oleh penduduk Sungai Nibong untuk meningkat taraf ekonomi mereka dan syukur kami memang sentiasa memandang kehadapan untuk memajukan kampung kami.


1 comment:

Anonymous said...

Nak tanye pasal kerepek tempe tu, selain drpd batu pahat, dimanakah sy blh membelinye? sy berada di KL, tetapi teringin nak cube kerepek tempe tu.