Sunday, November 22, 2009

Muafakat Teras Kejayaan Kami

Hari ini hari minggu. Rasanya dihari minggu seperti ini memang sesuai untuk membersihkan kawasan sekeliling rumah. Maklumlah , biasanya hari bekerja memang sibuk dengan tugas. Aku mencapai cangkul dan parang dan menuju terus ke tepi jalan. Tak nampak ceria. Aku mengambil keputusan nak menanam bunga yang lebih ceria sikit. Berwarna kuning kehijau-hijauan. Agaknya nampak cantik sikitlah kawasan depan rumah aku. Aku meninjau-ninjau sekeliling rumah. Ah.. inilah agaknya bunga yang menimbulkan warna yang ceria. Gabungan warna kuning dan hijau.
Aku menoleh ke laut dan ke darat kampung. Wah meriahnya... Mengapa ramai sangat orang berada ditepi jalan ni. Semua warga kampungku Suami dan isteri sibuk menceriakan bahagian depan rumah. Oooo... ye tak ye juga. Rupanya kampungku akan dinilai dalam pertandingan Kampung Gerakan Daya Wawasan peringkat negeri Johor. Bertambah bersemangatlah aku.

Memang itulah yang menjadi amalan kami. Muafakat membawa berkat. Kampung kami menjadi maju kerana muafakat. Berbagai-bagai kejayaan kami raih. Tapi bukan itu matlamat kami. Yang penting kampung kami akan menjadi maju dan ekonomi warga kami lumayan. Sebab itu kami JKKK berbincang, merancang dan melaksanakan program untuk kebaikan kami.

Lihatlah betapa cerianya persekitaran kampung kami. Jika ada masa kunjungilah kampung kami.










Mesyuarat Kemuafakatan kampung

Semoga kampung Sungai Nibong menjadi kampung yang cemerlang. Tahniah kepda semua warga Kampung Sungai Nibong Semerah Batu Pahat Johor.




No comments: