Wednesday, August 10, 2011

Gandakan Amalan di Bulan yang mulia ini

Assalamualaikum,
Hari ini adalah hari yang ke sebelas kita berpuasa. Syukur kita dapat menjalani ibadah dengan tenang dan aman. Semoga amalan yang kita lakukan akan diberi ganjaran oleh Allah s.b.wt. Amin.

Berpuasa ganjaranya adalah amat besar. Kita harus merebut peluang yang amat istimewa ini.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu 'anhu daripada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Maksudnya: "Segala amal kebajikan anak Adam itu dilipat-gandakan pahalanya kepada sepuluh hinggalah ke 700 kali ganda. Allah berfirman: "Kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untukKu dan Aku memberikan balasan (pahala) kepadanya, (kerana) dia(orang yang berpuasa) telah meniggalkan syahwat dan makan minumnya kerana Aku." (Hadith riwayat Muslim)

Selain daripada itu, seperti apa yang diriwayatkan daripada Sahl bin Sa'd Radhiallahu 'anhu daripada Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Maksudnya: "Sesungguhnya di dalam syurga terdapat satu pintu yang disebut Ar-Rayyan yang mana pada hari Kiamat orang-orang yang berpuasa masuk daripadanya (dan) tidak seorangpun selain mereka memasukinya. Dikatakan: "Dimanakah orang-orang yang berpuasa?" Maka mereka pun berdiri (untuk memasukinya), tidak ada seorangpun selain mereka yang memasukinya. Apabila mereka telah masuk maka pintu itu ditutup sehingga tidak ada seorangpun yang masuk dari padanya." (Hadith riwayat Bukhari)

Allah yang Maha Besar, sesungguhnya kurniakan keredaanmu itu kepada seluruh penduduk sungai Nibong, anak-anaknya, cucu-cucunya dan muslimin dan muslimat samada yang masih hidup atau pun yang telah meninggal dunia. Amin ya Rabbal alamin.


No comments: