Sunday, September 13, 2009

Puasa membawa Berkat

Assalamualaikum,
Bulan puasa akan menghampiri kepenghujungnya. Masing-masing begitu sibuk membuat persediaan. Kedai dan supermarket penuh sendat dengan pelanggan yang ingin membeli keperluan. Baju, seluar, cadar, langsir jadi pilihan. Semuanya ingin serba baru. Tapi ada juga yang kenderaan pun nak ditukar baru. Tapi berhati-hatilah agar ianya tak menyusahkan kita dikemudian hari. Belilah mengikut keperluan dan kemampuan kita
Disaat-saat ini juga banyak majlis-majlis khatam Al-qur'an diadakan di masjid dan surau-surau. Tiap hari ada saja saya menerima jemputan. Majlis berbuka dengan makanan yang enak-enak belaka, nasi Beraini, nasi jagung, nasi minyak dan sebagainya. Mewahnya kita . Tapi harus diingat dalam bulan puasa bukan untuk majlis makan-makan yang enak- enak. Pengajaran dan keberkatan dari bulan berpuasa lebih diutamakan.
Dikampung Sungai Nibong yang penduduknya berketurunan jawa, jadi banyak tradisi-tradisi yang diamalkan. Ramai disaat-saat akhir ini yang munjung. Munjung dalam bahasa jawa ialah memberi makanan kepada jiran-jiran, saudara-mara dan orang-orang yang fakir. Tujuannya ialah supaya saudara mara , jiran dan orang-orang yang tidak berada merasai kemeriahan Hari raya tanpa mengira kaya atau miskin. Tradisi ini telah diamalkan oleh masyarakat jawa sejak turun temurun.
Dulu munjung dilakukan ketika menjelang Hari Raya atau di pagi Raya tetapi sekarang telah berubah. Ramai yang melakukan pada seminggu sebelum hari raya sebab kalau dihantar pada Hari Raya terlalu banyak makanan, jadi makanan yang dihantar akan dibuang dan membanzir. Jadi bila dihantar pada seminggu sebelum Hari Raya maka makanan akan dapat dinikmati oleh penerimanya. Begitulah tujuan murni munjung dalam masyarakat jawa.
Kepada semua yang pernah membaca blog saya ini saya ucapkan Selamat Hari raya maaf zahir batin.

No comments: